Home » Over Next Gen Infra » Kun jij gedachtenlezen? Echt niet!

Kun jij gedachtenlezen? Echt niet!

‘Ze bellen maar niet terug, volgens mij vinden ze mijn voorstel maar niks’, ‘Volgens mij verwijt hij mij dat ik een fout heb gemaakt’, ‘Nu ik die wedstrijd verloren heb, vinden ze mij vast een sukkel’. Herken je dit patroon waarbij je denkt te weten wat een ander denkt?
Infralead-gedachtenlezen

Het vervelende is dat je in de regel de relatie tussen jou en de ander saboteert terwijl daar mogelijk/misschien/waarschijnlijk/meestal geen reden voor is. Wij zijn in de regel veel kritischer op onszelf dan een ander dat is.

Dus als jij bijvoorbeeld denkt dat je te direct was over het functioneren van de organisatie, dacht de toehoorder op dat moment alleen maar aan de uiteindelijke kostprijs van je voorstel (of aan het weer want het gras wordt wat dor, of over het weekmenu van de kantine (hmm, zalmrolletjes!) of dat de auto eigenlijk een beurt moet hebben). Kortom dat jij denkt te weten wat een ander denkt klopt niet.

Dus maak je er niet druk over want je hebt geen idee. En misschien heb je een flater geslagen of een onhandige opmerking gemaakt, daar kan je dan toch niks meer aan doen. Het cliché ‘ je kan niet meer doen dan je best’ is hier toch van toepassing.

En kijk ook eens naar jezelf: als iemand die jij waardeert een fout maakt, dan veroordeel je daar toch ook niet op? Waarom zou een ander jou dan wel veroordelen?

Een oorzaak van dit gedachtenlezen kan zijn dat de gedachtelezer, tijdelijk, wat weinig zelfvertrouwen heeft. Onderzoek eens of je je op bepaalde momenten onzeker voelt. Misschien steeds bij de start van een project. Of bij het aannemen van een nieuwe opdracht. Wanneer dat zo is dan vind ik het wel logisch dat je je wat te veel gefocust bent op wat andere mensen misschien van je denken.

Als je hier vaker last van hebt dan zit je misschien toch in een situatie die niet zo goed bij je past. Probeer dat eens uit te vinden.

Wat zou je kunnen doen:

  1. Registreer dat je gedachtenleest/invult voor een ander.
    1. Probeer bij jezelf op te merken wanneer je invult wat jij denkt wat mensen (van je) denken. Probeer dit eens te verbinden met bepaalde situaties.
  2. Als je wat handiger bent geworden in het opmerken van je valkuil, onderzoek deze gedachten dan.
    1. Hoe waarschijnlijk is het dat jij gelijk hebt en de ander zo slecht over je denkt. (Hint: als je manager je een slechte werknemer vindt, dan zou je er niet meer werken…).
    2. Als een ander vindt dat je echt iets fout hebt gedaan, dan zou je het wel horen toch? Jij koppelt zelf toch ook terug?
  3. Zoek alternatieven.
    1. Belt die ander jou niet terug omdat ‘ie je stom vindt of is het gewoon druk?
    2. Groette jouw collega je niet in de gang omdat ze boos is of is er iets anders aan de hand? Vraag het gewoon, misschien is haar dochtertje ziek en wil ze eigenlijk naar huis.
  4. Wat is het ergste dat kan gebeuren.
    1. Stel dat je manager, vriend of je collega toch teleurgesteld is in wat je wel/niet/misschien/niet tijdig hebt gedaan. Wat gebeurt er dan? Heb je dan geen werk meer, stort de hemel op je dak en moet je elke dag spruitjes eten? Waarschijnlijk gebeurt er helemaal niks en blijft de wereld gewoon haar rondjes draaien.

 

Ik denk van wel.

Succes en als ik iets voor je kan doen dan hoor ik het graag.

Deze blog is een verdere uitwerking van deze blog, waarin ik een aantal veel voorkomende ‘slechte gewoonten’ benoem die het plezier in je werk kunnen verpesten.

Comments are closed.