Home » Over Next Gen Infra » Kennisontwikkeling is niet meer nodig

Kennisontwikkeling is niet meer nodig

Infralead-kennisontwikkeling

Ik roep vaak dat kennisontwikkeling belangrijk is binnen de IT organisatie, maar dat is eigenlijk steeds minder waar. Waar we vroeger veel moesten weten over storage, servers en netwerken zien we nu dat de nadruk steeds meer op vaardigheden en competenties komt te liggen.

Dit komt, in mijn wereld tenminste, voor een groot deel doordat we onze infrastructuur sterk vereenvoudigen. Op het moment dat ik een on-premisses infrastructuur verhuis naar de Cloud heb ik intern veel minder technische kennis nodig. Ook wanneer ik nog gedeeltelijk on-premisses blijf werken is het mogelijk om de beheerlast en de benodigde kennis drastisch te kunnen verlagen. Een goede hyperconverged oplossing bijvoorbeeld vereist van beheerders veel minder kennis over servers, netwerken en opslag. Zolang je weet hoeveel data je op wil slaan ben je al een heel eind.

Hoeven we dan nooit meer wat te leren?

Wat we zien is een verschuiving van kennis naar competenties. Waar vroeger de technische kennis de spil van de IT afdeling vormde, zien we nu de nadruk verschuiven naar bijvoorbeeld communicatie en integratie met de business.
Als veel technische kennis niet meer nodig is, dan schuift het accent voor IT meer richting de functionaliteit. Wij als IT professionals moeten dan goed begrijpen wat de business en de eindgebruikers van ons verlangen. Dit kunnen wij vervolgens vertalen naar conceptuele IT oplossingen, die vervolgens door makkelijk te beheren diensten geleverd kunnen worden.

Onze focus verschuift dus van techniek naar communicatie en interpretatie. IT verandert van een ‘techneutenclub’ naar een dienstverlener. En dat vereist andere competenties.
De spreekwoordelijke nerd met een smalle, diepgaande focus op techniek, zal in een isolement raken als hij niet duidelijk met zijn opdrachtgevers of klanten communiceert. Ook al is hij technisch nog zo goed. Als niemand snapt wat hij doet, is er weinig waarde voor de organisatie.

En daar zit een uitdaging, want kennis is relatief makkelijk bij te brengen, maar competenties veel lastiger. Je kunt, bij wijze van spreken, iedereen met voldoende training Powershell scripts leren schrijven. Maar het opmaken van een helder rapport dat de toegevoegde waarde van de scripts voor de business verklaart is veel lastiger te leren.

Om goed te communiceren is inlevingsvermogen en empathie nodig. Je moet het uitgangspunt van de lezer begrijpen en in de taal van de lezer kunnen schrijven. Het is nog steeds nodig om voldoende kennis van de techniek te hebben om er begrijpelijk over te schrijven, zonder te verzanden in abstracte technische details. Het is belangrijk om het verhaal eenduidig op papier te zetten, prettig leesbaar maar zonder dat er een speld tussen te krijgen is.

“21st century skills”

Wat ontwikkelingen laten zien is dat voor deze IT medewerkers kennis en vaardigheden van verschillende disciplines moeten worden samengevoegd: De techneut, de businessconsultant en de communicatie specialist. Dus een beetje kennis en veel vaardigheden. Volgens mij is dat niet gemakkelijk (zoek maar eens op “21st century skills”).

Hoewel het dus prettig lijkt om na een Cloud transitie minder technische kennis in huis te hoeven hebben, kan de overgang naar een meer op diensten gebaseerde IT organisatie nieuwe uitdagingen creëren. Zorg voorafgaand aan de transitie naar de Cloud dat je een beeld hebt van de nieuwe rol van de IT organisatie en onderzoek of je daar de juiste mensen voor in huis hebt.

Wat voor competenties heb jij nodig in jouw organisatie om die nieuwe rollen succesvol in te vullen?

Comments are closed.